Jadłospis

Posiłki w tym tygodniu

I Śniadanie: Pieczywo mieszane-1; masło-3; szynka wieprzowa pomorska -6: mięso wieprzowe 82 %, woda, sól, białko sojowe; miód;  serek twarogowy z chrzanem- 3: mleko, śmietana chrzan; rzodkiewka; sałata; pomidor;  herbata zielona z opuncją figową.

Alergeny: Gluten, białko mleka krowiego, mięso.

II śniadanie: Sok z brzozy, flipsy, marchew do chrupania.

Alergeny:

Zupa: Kapuśniak z ziemniakami- 2,6: włoszczyzna, kapusta kiszona, ziemniaki, przyprawy: liść laurowy, majeranek, pieprz, kmin, ostropest.

Alergeny: Seler, mięso.

II Danie: Racuchy z jabłkami polane jogurtem i miodem- 1,3,5: mąka, jaja, jabłka, miód, jogurt naturalny;  herbata zielona z dodatkiem kawałków pomarańczy.

Alergeny: Białko mleka krowiego, gluten, jaja.

Dlaczego warto jeść kiszonki?

 Kiszone warzywa są bombą witaminowo-minerałową. Zawierają witaminy A, E, C, K, grupy B, żelazo, magnez, wapń, fosfor i potas.
Kiszonki posiadają wysoką wartość odżywczą, a ich skład jest podobny do świeżych surowców. Podczas procesu kiszenia powstają liczne witaminy z grupy B (B1, B2, B3), a więc produkty zostają wzbogacone w te składniki. Kiszone warzywa to  naturalne probiotyki. Kwas mlekowy powstały w czasie fermentacji oczyszcza organizm i wzmacnia system obronny, chroniąc nas przed chorobami. Regulują przemianę materii, pomagając trawić węglowodany, tłuszcze i białka. Pozytywnie wpływają na pracę układu nerwowego

i koncentrację. Podwyższają odporność na infekcje i przyspieszają spalanie kalorii. Regulują florę bakteryjną w jelitach, wspomagają trawienie, zmniejszają poziom cholesterolu.
Kiszonki to skarbnica witamin zwłaszcza jesienią i zimą. Nie zawierają konserwantów i wzbogacą każdy posiłek.

Dlaczego warto jeść dynię „ Piżmową” ?

Dynia Piżmową warto jeść w okresie jesiennym, bo ma ona właściwości wzmacniające odporność organizmu. To także źródło antyoksydantów i przeciwutleniaczy. W związku z tym ma również pozytywny wpływ na stan skóry. Wskazuje się również na właściwości przeciwzapalne tego warzywa. Istotne jest także to, że dynia piżmowa ma bardzo mało tłuszczu.
Stanowi doskonałe źródło witaminy A, witaminy B6 potasu i błonnika. Ma dobroczynny wpływ m.in. na trawienie, ciśnienie krwi, zdrowe włosy. Wyróżnia się podłużnym kształtem, cienka skórą a przede wszystkim swoim orzechowym, słodkawym smakiem.

.

W związku z wejściem w życie Rozporządzenia parlamentu Europejskiego i Rady  ( UE) nr 1169/2011 z dnia 25 października 2011 r. w sprawie przekazywania informacji na temat alergenów, informujemy, iż większość produktów używanych w kuchni może zawierać : gluten ( 1), seler ( 2), mleko i jego przetwory ( 3), ryby (4), jaja ( 5), mięso ( 6), sezam ( 7), gorczycy ( 8), orzechów ( 9), śladowe ilości soi (10)


Zdrowa kuchnia