Jadłospis

Posiłki w tym tygodniu

I Śniadanie: Pieczywo mieszane-1; masło-3; szynka pieczona ( wyrób własny)-6: szynka wieprzowa, przyprawy: cząber, majeranek, pieprz, papryka; serek twarogowy z  czosnkiem niedźwiedzim- 3: mleko, śmietana, czosnek niedźwiedzi; miód;  rzodkiewka; sałata; pomidor; herbata liściasta „ Moringa Oleifera” .

Alergeny: Gluten, białko mleka krowiego, mięso.

II śniadanie: Ogórek kiszony, wafle zbożowo- ryżowe.

Zupa: Krupnik z ziemniakami.- 2, 6: włoszczyzna, kasza jęczmienna, ziemniaki, przyprawy: liść laurowy, kolendra, pieprz czarny.

Alergeny: Seler, mięso.

II Danie: Makaron ze szpinakiem, serem feta i serem pleśniowym – 1,2,3: makaron, szpinak mrożony, ser feta, ser pleśniowy, czosnek, cebula; herbata malinowa.

Alergeny: Białko mleka krowiego, gluten, seler

Dlaczego warto jeść kiszonki?

 Kiszone warzywa są bombą witaminowo-minerałową. Zawierają witaminy A, E, C, K, grupy B, żelazo, magnez, wapń, fosfor i potas.
Kiszonki posiadają wysoką wartość odżywczą, a ich skład jest podobny do świeżych surowców. Podczas procesu kiszenia powstają liczne witaminy z grupy B (B1, B2, B3), a więc produkty zostają wzbogacone w te składniki. Kiszone warzywa to  naturalne probiotyki. Kwas mlekowy powstały w czasie fermentacji oczyszcza organizm i wzmacnia system obronny, chroniąc nas przed chorobami. Regulują przemianę materii, pomagając trawić węglowodany, tłuszcze i białka. Pozytywnie wpływają na pracę układu nerwowego

i koncentrację. Podwyższają odporność na infekcje i przyspieszają spalanie kalorii. Regulują florę bakteryjną w jelitach, wspomagają trawienie, zmniejszają poziom cholesterolu.
Kiszonki to skarbnica witamin zwłaszcza jesienią i zimą. Nie zawierają konserwantów i wzbogacą każdy posiłek.

.

W związku z wejściem w życie Rozporządzenia parlamentu Europejskiego i Rady  ( UE) nr 1169/2011 z dnia 25 października 2011 r. w sprawie przekazywania informacji na temat alergenów, informujemy, iż większość produktów używanych w kuchni może zawierać : gluten ( 1), seler ( 2), mleko i jego przetwory ( 3), ryby (4), jaja ( 5), mięso ( 6), sezam ( 7), gorczycy ( 8), orzechów ( 9), śladowe ilości soi (10)


Zdrowa kuchnia